OurStories.cz ~ naše povídky - Povídky » Jednodílné » Vlaštovky létají do nebe



Vlaštovky létají do nebeA plní přání. Jedna z mnoha krásných vzpomínek na dětství.

Vlaštovky létají do nebe…


Byly to ty nejhezčí prázdniny, na které si z dětství pamatuji. Teta byla úžasný člověk. V některých situacích mi připadala jako starší sestra. Nebyla to klasická návštěva u příbuzných. Teta mě učila užívat si dětských snů. Ráno se vyřešily všechny starosti a celý den byl klid. Neřešila, co bude zítra, nebo za týden.

Vzpomínám si, jak jsme s tetou skládaly vlaštovky z barevných papírů. Říkala, že když do ní napíšu nějaké přání, tak ho vlaštovka donese až tam, kde se mi může splnit. Do budoucnosti. Tenkrát mi bylo šest a strašně jsem si přála tu zůstat napořád. Mezi záhony levandule a s ní.  Vzala jsem žlutý papír a černou pastelkou a ona mi pomohla napsat mé přání. Chci tady zůstat napořád. Teta se usmála a řekla mi, že i možná tohle přání se splní. Byla jsem překvapená, že se mi nesměje. Dospělí se obvykle smáli mým přáním. I mamka. Ale teta ne. Řekla mi, že žádné přání není k smíchu a že se mi jednou splní.

Pomohla mi tu vlaštovku hodit. Aby letěla daleko a vysoko. A ona letěla. Přeletěla celou její zahradu a přistála za vysokým plotem sousední zahrady, kde jsem po celou dobu, co jsem tu tohle léto byla, nikoho nezahlédla. Bylo mi to strašně líto, doufala jsem, že doletí ještě dál, ale teta mě cvrnkla do nosu a řekla něco, co si budu vždycky pamatovat.

„Možná tvé přání nedolétlo vysoko a daleko, ale to neznamená, že ho máš na dosah rukou. Teď už jen musíš věřit, že se splní. Pokud ztratíš víru, ztratíš i přání, které držíš pevně v rukou.“

Tenkrát jsem ji moc nechápala, ale ona se jen něžně usmála a dodala, že bude stačit na to přání nezapomenout. Přikývla jsem a ona už skládala další vlaštovku. Koukala jsem jí přes rameno, když psala své přání. Chci, aby tady se mnou byla ta cácorka i příští rok. Když přání psala, potichu ho šeptala. Pak tu vlaštovku hodila hodně vysoko. Slíbila jsem si, že přijedu i příští rok.

Ten den jsme měly s tetou hodně přání a naše vlaštovky létaly vysoko. Když jsem pak v noci usínala, vyprávěla mi, kam všude ty vlaštovky doletí a jak nám začnou plnit všechna přání. Když ale zavírala dveře, slyšela jsem, jak smutně šeptá, že jedno přání jí nesplní ani kouzelné vlaštovky.
Usínala jsem s představami, že tu s ní zůstanu. Že spolu budeme trhat a sušit levanduli. A plést z ní věnečky. Že nevyrostu.

Příští ráno jsem se musela s tetou rozloučit, protože prostě nastal čas, jak ona sama říkala. Oplakala jsem svůj odjezd a nechtěla jsem se pustit její dlouhé batikované sukně, která voněla po levanduli, ale táta mě stejně odtáhl do auta. Mávala mi i s úsměvem na rtech a naznačovala, ať si utřu slzy. Slíbila jsem jí, že další léto za ní zase přijedu. Jenže jsem nepřijela. Rodiče měli moc práce a já na ni skoro zapomněla. Jen občas, když mi bylo smutně, jsem si zalezla k sobě do skříně a zhluboka vdechovala podmanivou vůni levandule.

Ty první prázdniny bez ní byly v pohodě. Občas jsem si na ni vzpomněla a chtěla být u ní, ale většinou jsem byla spokojená. A jak čas šel, já zapomínala víc a víc. Levandulová vůně mi vyprchala ze šatníku, vzpomínky na vlaštovky vybledly a já občas pocítila podivný stesk po veselém smíchu.

A o sedm let později jsem zmateně seděla na židli v restauraci na rodinné oslavě a pozorovala tu ženu ve dveřích. Zdála se mi známá. Černé kudrnaté vlasy měla stažené v culíku, na sobě barevné oblečení a na rtech jí pohrával mě tolik známý úsměv. V černých očí se jí zrcadlila něha a radost. Znala jsem ji, ale odkud?

Šmátrala po něčem v kabelce a pak vytáhla ven žlutou vlaštovku. Rychle jsem se zvedla ze židle a běžela k ní. Znovu jsem cítila tu mámivou vůni levandule a její teplé objetí. Jak jsem mohla být tak hloupá a zapomenout na ni? Zapomenout na její vůni, smích, tvář a teplo její náruče. Zapomenout na kouzelnou vílu?

„Ještě pořád létají vlaštovky do nebe?“ zeptala jsem se a ona jen přikývla.

„A když si něco strašně moc přeješ, tak se to vyplní, cácorko. A já házela vlaštovku z okna, abych tě ještě mohla obejmout.“ Překvapeně jsem na ni zírala, ale byla jsem potichu. Až přijde čas, vysvětlí mi všechno. A já pochopila aspoň část některých slov, které mi řekla. A její smích byl stejně podmanivý, jako její levandulová vůně.

Když jsem ji musela zase opustit, poskládaly jsme spolu vlaštovku z duhového papíru.
Na příští setkání. Napsala krasopisně na jedno křídlo a pak jsme ji pustily z okna paneláku, kde bydleli babička s dědou.

„Utři ty slzy, cácorko. Vlaštovky lítají vysoko do nebe, aby plnily přání. Uvidíme se, neboj,“ zašeptala mi do vlasů a já pak byla nucená opustit její náruč. Domů jsem si odvážela znovu objevené vzpomínky na levandulovou vůni a veselý smích. A teď jen čekám na další příležitost, kdy se sejdeme. Kdy se zase proběhnu mezi záhonem levandule a budu s ní skládat papírové vlaštovky, které poletí vysoko do nebe. Snad...



Sdílet Sdílet

Diskuse pro článek Vlaštovky létají do nebe:

4. NikkiSweein přispěvatel
10.12.2011 [10:54]

NikkiSweeinTak toto ma vážne dostalo! Emoticon Emoticon Emoticon Je to super, úžasne napísané, má to krásnu myšlienku. Milujem takéto poviedky, vždy mám z nich potom taký zvláštny pocit pokoja a radosti...takže ti v podstate musím poďakovať, že si mi skrášlila deň. Emoticon Emoticon

3. Nerissa přispěvatel
29.10.2011 [19:22]

NerissaMamuška, děkuji. Emoticon
LostAngel, děkuji. Za komentář i za upozornění. Emoticon

2. LostAngel přispěvatel
29.10.2011 [18:17]

LostAngelPáni. Emoticon Emoticon Nejdřív musím pochválit skvělý název. Ten je vážně krásný. Příběh byl dojemný a krásný a nejvíce se mi líbil ten vztah mezi nima. Zalíbila se mi myšlenka, že žádné přání není k smíchu. Emoticon Emoticon Ta mě vážně dostala, je moc krásná a budu si jí stále opakovat. také bych si přála takovou tetičku.
Jen jsme si všimla, že ti ve větě ...a na rtech jí pohrává mě... nesedí čas. Asi by tam mělo být a na rtech jí pohrával. Ale to je jen detail. Emoticon
Emoticon
Krásná, dojemná povídka, která sice neměla až tak velký spád a děj, ale měla, co říct a věřím, že pro tebe je hodně důležitá. Emoticon

1. LiliDarknight webmaster
28.10.2011 [20:10]

LiliDarknightNo dcérenka moja, musím uznať, že si za ten čas, čo si tak hlúpo odmietala písať, vôbec nevyšla z cviku. Práveže naopak. Zlepšila si sa. Emoticon
Keď som si to čítala, napadlo mi, že detské spomienky sú vážne najkrajšie na svete. Škoda, že ja som na väčšinu zabudla, až mi ostali už len tie horšie... Ale to je mimo túto poviedku. Emoticon
Stále trvám na tom, že máš talent na písanie. A teraz som o tom smrteľne presvedčená. Takže sa už nesmierne teším na tú novú poviedku. Emoticon Emoticon
Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon

 1

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.smile22.gif./] [.smile25.gif./] [.smile10.gif./] [.smile17.gif./] [.smile19.gif./] [.smile08.gif./] [.smile06.gif./] [.smile01.gif./] [.smile34.gif./] [.smile33.gif./] [.smile41.gif./] [.smile18.gif./] [.smile16.gif./] [.smile11.gif./] [.smile24.gif./] [.smile23.gif./] [.smile40.gif./] [.smile32.gif./] [.smile35.gif./] [.smile07.gif./] [.smile09.gif./] [.smile38.gif./] [.smile36.gif./] [.smile31.gif./] [.smile04.gif./] [.smile03.gif./] [.smile12.gif./] [.smile15.gif./] [.smile20.gif./] [.smile27.gif./] [.smile29.gif./] [.smile02.gif./] [.smile05.gif./] [.smile30.gif./] [.smile37.gif./] [.smile39.gif./] [.smile42.gif./] [.smile28.gif./] [.smile26.gif./] [.smile21.gif./] [.smile14.gif./] [.smile13.gif./]



Uživatel:
Heslo:
Nemáte účet?


Stmívání.eu



...další zajímavé stránky Toto může být i váš web.
Jak přidám povídku? poslední články
poslední komentáře


Kdo je tu z členů? Klikni!